Fitvit.cz » Doplňky stravy » ATP - důležitá energie pro svaly

ATP - důležitá energie pro svaly

Každý sportovec touží dosahovat co nejlepší výkony. Z toho důvodu pravidelně trénuje a snaží se posouvat své možnosti vpřed. Není to ale pouze o tréninku, ale nezanedbatelný vliv má také strava a látky, které se nacházejí v našem těle. Abychom byli vůbec schopni vykonávat sportovní činnost, potřebujeme k tomu adenosintrifosfát (ATP). Jde o sloučeninu sacharidu ribóza, adeninu a tří fosfátů. Problémem je, že nelze ATP v těle shromažďovat a vytvářet si tak zásoby na pozdější horší časy. Proto je doplňování ATP pomocí suplementů neefektivní.

Místo toho o vítězi ve sportu často rozhoduje to, jak rychle konkrétní jedinec dokáže obnovovat zásoby ATP a má v těle látky, které dokáží tuto obnovu zabezpečit a urychlit. Energie se uvolní oddělením fosfátu z ATP. Existuje hned několik látek, které dokáží podpořit obnovu adenosintrifosfátu a zásobit tělo energií. Bez těchto mechanismů bychom nebyli schopni provádět natahování a smršťování svalů.

Kreatin

Asi nejúčinějším způsobem obnovy ATP je dle vědeckých studií doplnění kreatinu. Kreatin je již na trhu několik desetiletí a stále patří mezi nejvyhledávanější suplementy. A sportovci dobře vědí proč. Nejen vědci, ale i sportovci na základě svých zkušeností zjistili, že doplňování kreatinu zlepšuje jejich výkony, mimo jiné také právě proto, že se podílí na obnově ATP.

Využívají ho nejen kulturisté, ale i atleti, fotbalisté, hokejisté, tenisté a mnozí další sportovci z nejrůznějších odvětví. Pomoci může i při fitness, protože s jeho pomocí lze déle a intenzivněji trénovat. Kdo chce vyhrávat a měřit se s nejlepšími, nemůže zanedbávat takovou schopnost organismu, jako je obnova adenosintrifosfátu. Docela velký zmatek nastává uvedením více druhů kreatinu na trh, ale pokud chce někdo jistotu, pak nejdůvěryhodnější by měl být monohydrát, který prošel nejvíce vědeckými studiemi.

Ribóza

Když je tento sacharid součástí adenosintrifosfátu, tak proč ho nedoplňovat pomocí doplňku stravy. Mohlo by to pomoci při obnově ATP, což podpoří podávání vyššího výkonu po delší dobu. S nástupem kreatinu na trh byla ribóza v jednu chvíli žádaná a častá byla právě směs ribóza a kreatin. Nyní se moc neprodává a ani vědeckých studií, které by ověřily účinnost tohoto doplňku, moc nebylo. Možná se v budoucnu ještě ribóza na trh vrátí, což však závisí na potvrzení účinnosti při doplňování do těla.

Citrulin

Zajímavější je nyní další doplněk. Jde o aminokyselinu citrulin, jenž má nyní větší popularitu díky podílu na vzniku oxidu dusnatého (NO) v organismu. Tato neesenciální aminokyselina však může oddálit únavu, protože se podílí na odbourávání čpavku z těla. Co se týká ATP, tak vědci tvrdí, že při doplňování citrulinu do těla se zvýšilo množství ATP o třetinu a obnova kreatinfosfátu se zvýšila o pětinu.

Koenzym Q10

Poslední zajímavou a dostupnou látkou pro podporu tvorby ATP je koenzym Q10. Chrání tělo před stárnutím a někdy je nazýván jako elixír mládí. Má antioxidační účinky a působí tak proti volným radikálům. Koenzym Q10 pomáhá nejen s uvolňováním energie, ale podporuje i její tvorbu. Působí i na srdeční funkce a lidé by působením této látky měli trpět méně únavou.

Ačkoliv u lidí se vliv doplňování koenzymu Q10 do těla na délku života ještě neprokázal, u myší se prodloužila délka života dost významně. Takže kdo ví, třeba si díky koenzymu Q10 budeme v budoucnu užívat důchodu i po dožití sta let. Na takové závěry je ale prozatím dost brzo a proto je lepší se zaměřit na pomoc koenzymu Q10 při uvolňování energie pro pohybovou aktivitu.

Přírodní zdroje

Kdo nechce spoléhat na suplementy, může některé látky získat i z běžné stravy, byť ne v takové koncentraci, která by byla třeba. Kreatin nalezneme v největším zastoupení v hovězím mase. Doporučuje se ale konzumovat pouze libové části a jen několik porcí za měsíc Navíc dávka masa, která by byla účinná pro zvýšení síly a produkce ATP, by byla příliš velká, takže by to nezvládla ani naše trávicí soustava a při ceně kvalitního hovězího ani peněženka. Nic ale nebrání tomu, abychom si občas dali k obědu kvalitní hovězí maso, jenž je kromě kreatinu i významným zdrojem bílkovin.

Citrulin lze nalézt v plodech melounu. Melouny jsou plné vody a vitamínů. Přítomný citrulin je zde vítaným bonusem. Melouny obsahují hodně vody, takže je lze využít i při hubnutí nebo při potřebě doplnit vodu. Vhodnou stravou lze získat i koenzym Q10. Obsahují ho např. ryby, ořechy, oleje (kukuřičný, slunečnicový, sójový, řepkový), hovězí nebo kuřecí maso, pšeničné klíčky nebo celozrnné pečivo.

Adenosintrifosfát patří k důležitým molekulám v lidském těle. Dokonce i látky, které podporují jeho produkci, se v těle přirozeně vyskytují a jsou neméně důležité. Při nedostatku ATP nejsme schopni provádět svalovou práci a například při nedostatku koenzymu Q10 může dokonce dojít k srdečním potížím. Proto i ve sportu jsou tyto látky nepostradatelné a bez jejich optimální koncentrace prakticky nelze podávat dobré sportovní výkony.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Koenzym Q10

» Suplementy pro rychlost a sílu

» ZMA pro doplnění zinku a hořčíku

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt