Fitvit.cz » Cvičení » Dlouhodobý růst

Dlouhodobý růst

Každý ví, že pro růst svalů potřebujeme používat zatížení, které svaly prozatím nepoznaly. Jednou z metod je zvedat stále vetší váhy. Jenže používat velké váhy dlouhodobě se nemusí vyplatit. Dříve či později přetížíme svaly, klouby a šlachy natolik, že by v lepším případě došlo k přetrénování a v tom horším dokonce ke zranění. Z toho důvodu se používá periodizace tréninku.

Zkušení kulturisté a cvičenci však používají ještě jeden způsob, jak klouby, vazy, šlachy a svalová vlákna šetřit, aby jejich růst byl nejen co největší, ale také dlouhodobý. Můžeme si to předvést například na tréninku ramen. Rameno má zvláštní a unikátní kloub, který na rozdíl od ostatních kloubů umí pohyb v největším rozsahu. Tuto unikátnost však takříkajíc odnáší tím, že je velmi zranitelný. Přitom se do práce zapojuje prakticky v každém tréninku. Z toho vyplývá, že to je pro nás klíčový kloub, ať už trénujeme jakoukoliv partii. O to děsivější je, jak se k ramenům mnozí sportovci chovají.

Opravdu se nevyplatí je zatěžovat stále na maximum, i kdybychom byli právě v silově objemovém tréninku. Naopak chytrý sportovec si provede tlaky s maximální zátěží, potom zařadí izolované cviky s menší vahou, jako jsou předpažování, upažování vestoje a velmi důležité upažování v předklonu, které je často opomíjené a přitom je to prakticky jediný cvik, kterým lze procvičit důležitou oblast zadní hlavy ramen.

V dalším tréninku pak použije izolované cviky jako první, kdy je může provádět v plné síle, ale protože jde o izolované cviky, stále to bude relativně lehká zátěž. Potom zařadí tlaky, ale ty tentokrát provede s mnohem nižší zátěží. Tím nechá ramena odpočinout a další trénink může provést opět intenzivnější trénink. Použití těžkých a lehčích tréninků i v periodě určené pro budování svalů a zvětšování síly je dobrou strategií pro dlouhodobost, která je jedním z nejdůležitějších faktorů pro úspěch.

Dlouhodobost je dokonce tak důležitá, že často předčí i talent nebo genetické předpoklady. Většinou to totiž bývá tak, že kdo vydrží nejdéle a pravidelně vykonává nějakou činnost, je náležitě odměněn úspěchem. Nejinak tomu je i při budování postavy.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Jak zlepšit regeneraci

» Nejčastější chyba před tréninkem

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt