Fitvit.cz » Zdraví » Éčka a přídatné látky 3. část

Éčka a přídatné látky 3. část

Jak rozlišit éčka. Je několik typů éček, které se odlišují postupným číslováním za písmenem E. Za číslem 1 jsou barviva, 2 – konzervanty, 3 – antioxidanty, 4 – emulgátory, stabilizátory, zahušťovadla, 5 regulátory, látky protispékavé, 6 aditiva pro chuť, 9 sladidla, ochranné balící plyny, ochranné povlaky tzv. leštící látky.

Nejen éčka jsou hrozbou

Největší nebezpečí může číhat u té nejméně očekávanější a zdánlivě zdravé části potravin. Chemicky ošetřená zelenina a ovoce je skutečně velmi nebezpečná. Obyčejný spotřebitel nakupující v supermarketu musí spoléhat na kontrolní mechanismy úřadů a prakticky nemá šanci zjistit, zdali konkrétní produkt je zasažen či nikoliv. V tomto momentě se mohou stát spásou malí a drobní místní pěstitelé, které používají šetrné hospodaření a jejichž význam teprve přijde.

Jak se bránit před škodlivinami

Není to jednoduchá záležitost, nicméně některé možnosti zde jsou. První a nejzásadnější pravidlo je pití čisté vody v dostatečném množství. Odvádí z těla vyloučené škodliviny. Dále pomáhají některé doplňky stravy a také nezapomínat na příjem vlákniny, která na sebe škodliviny dokáže navázat. Doporučit lze i občasné půstové dny, kdy se pijí ovocné a zeleninové šťávy, pochopitelně bez konzervantů. Využívejte detoxikačních účinků některých bylin. Zde se uplatní především smetanka lékařská, jetel luční, smilax, ostropeřec mariánský či řasa chlorella.

Z minerálů je nutné zmínit především selen, který patří mezi antioxidanty a navíc působí proti nebezpečné rtuti, která se v potravinách může objevovat v tom případě, pokud se produkují v kontaminovaných lokalitách. Ideální je doplňovat ho v podobě multivitamínového přípravku, který zabezpečí správné dávkování a spolupůsobení s ostatními antioxidanty a minerály. Samozřejmě lze pro zlepšení stavu doporučit i pravidelný pohyb, který společně se zdravou stravou neodlučitelně patří ke strůjcům budování zdravého těla i ducha.

Kontrola úřadů i tlak veřejnosti jsou nutné

Zcela zásadní význam však musí hrát kontrola ze strany patřičných úřadů a nedovolit výrobcům potravy přidávat nepřirozené látky pouze proto, aby se ho více prodalo. Na druhou stranu však aditiva mohou být i přínosná. Mnoho lidí trpí nedostatkem některých vitamínů či minerálů a v minulosti dokonce vlivem nedostatku mikroživin někteří lidé trpěli zdravotními obtížemi. Ty vyřešili např. přidáváním jodu do soli. Éčka se však nesmí stát nástrojem pro rychlý zisk velkovýrobců potravin a občané by jim svou aktivitou a zajímaní se o tom, co jedí, měli co nejvíce bránit. Při troše námahy lze stále nalézt kvalitní potraviny, dokonce i bez konzervantů. Je jen na spotřebiteli, co všechno si nechá ještě líbit. Tlak veřejnosti pak musí působit i na úřady, které jsou v moha případech pasivní.

Přídatné látky mohou být prospěšné i škodlivé

Ačkoliv se proti přídatným látkám zvedl velký odpor, je nutné zdůraznit, že existují i éčka, která jsou prospěšná. Kupříkladu lykopen pod označením e160d je zdraví prospěšná látka. Naopak u některých éček se různí dohady o jejich nebezpečnosti. Zde je nutné zvážit přinejmenším omezení konzumace potravin, které je obsahují. Existují totiž normy, které přikazují jejich přesné množství ve výrobcích ale je také na konzumentech, kolik dané potraviny spotřebovávají. Zde jsou tedy diskutabilní éčka, u kterých by měli být spotřebitelé obezřetní. Jsou to zejména některá barviva, dusitany, rostlinné tuky v mléčných výrobcích, ztužené tuky tzv. trans tuky, chuťové zvýrazňovače, umělá sladidla. Konkrétně se jedná o následující éčka.

E 104 chinolinová žluť
E 110 žluť SY
E 120 košelina, kyselina karmínová, karmíny
E 122 azorubin
E 249 a 250 dusitany draselné a sodné
E 951 aspartam
E 621 – 625 – glutamáty
E 950 acesulfam
E 954 sacharin
E 952 kyselina cyklamová a její sodná a vápenatá sůl

Co to v praxi znamená? Vyhýbat se uzeninám, barveným produktům (bonbóny, cukrovinky, limonády), výrazně ochuzeným potravinám s glutamáty, slazené produkty umělými sladidly, omezit příliš dlouho trvanlivé produkty, které musí být konzervovány. Jednoduše to znamená žít v souladu se zdravým životním stylem, do kterého patří i nezávadná strava.

Pakliže si člověk vezme občas bonbon, jistě není potřebné se obávat nepříznivých účinků. Pokud je jí pravidelně, měl by vědět, že přísunem většího množství přídatných látek se u něj mohou projevit nepříznivé účinky. Celý seznam éček lze nalézt na stránkách SZU.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Fitness styl dokáže oddálit stárnutí

» Éčka a přídatné látky - 1. část

» Psychika - mocný nástroj v tvarování postavy

» Éčka a přídatné látky 2. část

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt