Fitvit.cz » Cvičení » Instinktivní trénink a význam zkušeností

Instinktivní trénink a význam zkušeností

Zkušený sportovec si dokáže sám sestavit trénink, umí určit kdy a jak trénovat, co má jíst a jak upravit stravu. Mění tréninkové metody k obrazu své individuality a respektuje svou jedinečnost. K takovým schopnostem se však musí každý nejprve dopracovat.

Jak se říká, žádný učený z nebe nespadl. Nejinak tomu je v oblasti fitness. Každý se bude dopouštět chyb, ovšem je důležité se z nich poučit a hlavně je neopakovat. Hlavně z počátku vyvstávají otázky, jak dlouho cvičit, které doplňky využívat, jak dýchat, sestavit si trénink, kolikrát cvičit a mnoho dalších témat. Zkušený sportovec tyto odpovědi již automaticky zná, ovšem i on si prošel touto cestou pokusů, omylů a učení.

Jak získat zkušenosti a vědomosti

Získat je lze studiem, rozhovory s vyspělými sportovci, radu lze žádat od trenéra, ovšem ti si už za takové služby nechávají platit. Dalšími zdroji mohou být odborné semináře a přednášky či přímo instruktážní video. Zkuste navštěvovat soutěže, kde se nacházejí trenéři a závodníci či výstavy propagující sportovní výživu, kde se lze také setkat se zkušenými a moudrými lidmi. Nemělo by chybět ani studování odborné literatury a časopisů. Postupem doby se dostanete k informacím, které si dokonce mohou odporovat. V počátcích je však nutné držet se osvědčených doporučení. Až časem je člověk schopen rozpoznat individuální potřeby a části získaných informaci využívat ve svůj prospěch. Nejlépe získané zkušenosti jsou ty přímo z práce v posilovně. Přirozeně se tak lze dostat k instinktivnímu tréninku.

Instinktivní trénink

V první řadě je nutno říci, že trénink podle instinktu, či jinak řečeno podle osobních pocitů, není pro každého, a hlavně se nehodí pro úplné začátečníky. Jednoduše se v začátcích nelze spoléhat na signály těla tolik, jako po deseti, dvaceti či třiceti letech cvičení. V počátcích, kdy se teprve učíte, jak zacházet se svým tělem, dojde někdy k chybám. Nebude se vám občas dařit dosahovat svých cílů. Nenechte se znechutit dílčími neúspěchy. Jsou totiž nezbytné k tomu, abyste se vydali na správnou cestu. Učí vás používat instinkt. Dojdete k poznání vlastního těla.

Postupně zjistíte, co vám zabírá na budování svalstva, jak nejlépe redukovat tuk, jaké cviky si zařadit do jednotlivých dnů, jak často trénovat a všechno v požadavku pro vaše tělo. Instinkt také znamená, že budete vědět, že máte právě dnes dříve trénink ukončit, protože s vaším tělem není všechno v pořádku a cítíte hrozbu zranění nebo přetrénovaní, či naopak vnímáte dny, kdy si lze při cvičení přidat další série a zátěž. Přestal-li fungovat plán, obměňte cviky, jejich pořadí či počet sérií. Sestavit si trénink dle aktuální potřeby tak ,aby byl funkční, již vyžaduje mít velké zkušenosti. Instinktivní trénink je vrcholem dovednosti, ke které se musí dopracovat každý, kdo chce dosáhnout svého sportovního maxima.

Různé postupy

Při studiu, pozorování, získávání informací, se dozvíte o postupech různých sportovců, které takříkajíc nedávají smysl. Pocházejí od sportovců, kteří si dokázali vzít určitý díl informací někoho jiného a přeměnit tak trénink na účinný pro jejich konkrétní individuální schopnosti. Pravda je však mnohdy taková, že mnozí z těchto sportovců jsou abnormálně geneticky dobře obdaření a takříkajíc na ně zabere i ten nejméně předpokládaný postup. Jiné postupy jsou však inspirativní tím způsobem, aby se každý nespoléhal na rozvoj každé partie automaticky a někdy k jejímu rozvoji bude potřeba velkého úsilí a zaostávající partii poté zlepšit.

Zatímco někomu se poštěstí, že mu budou lýtka či předloktí růst automaticky sami při cvičení nohou či bicepsů, jiní budou muset absolvovat intenzivní tréninky lýtek či předloktí, aby tyto partie začali sílit.

Zpětná vazba

Abychom se naučili co nejvíce z reakcí organismu, musíme naslouchat tělu. K tomu pomůže vedení si deníku o tréninku, ale i o výživě. Kontrolujte si formu pomocí fotografie nebo pohledem do zrcadla či kritickým pohledem druhé osoby. Naučit se, kdy je tělo namoženo či již přetrénováno. Je vhodné měnit lehčí fáze s těžšími a rozčlenit si trénink během roku do cyklů. Cítíte se bez energie? Kontrolujte délku spánku, regeneraci a přísun živin a mikroživin. A až nebudete vědět, jak dál pokračovat? Použijte instinkt společně se svými zkušenostmi. Jistě to již umíte a vědomosti máte. Jen je potřebné je správně používat.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Cvičit lze i bez činek

» Sebevědomí, sebemotivace

» Záda - důležité svaly nejen pro trénink

» Kopírovat tréninky nebo vlastní plán?

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt