Fitvit.cz » Aerobní aktivity » Plavání - ideální pohybová aktivita

Plavání - ideální pohybová aktivita

Plavání neoddělitelně patří k létu. Dokáže vyvolat relaxaci a odreagování od všedních starostí. Má však velký význam jako aktivita podporující vytrvalost, zlepšení kardiovaskulární kondice, zatěžuje rovnoměrně obě strany těla, takže nezpůsobuje svalovou nerovnováhu. Dalšími plusy plavání jsou především v šetření kloubů, kdy, na rozdíl od běhů či míčových sportů, nedochází k jejich namáhání a tak ho lze doporučit i těm, kteří právě z důvodu problému s pohybovým aparátem nemohou běžnou činnost jako běh bez obtíží vykonávat.

Při horkých letních teplotách může být běh či jízda na kole velmi namáhavá a organismus se lehce přehřeje. Plavání je naproti tomu velmi výhodné, protože voda tělo ochlazuje. I přesto, že výdej energie je velký, tělesná teplota zůstává v přijatelných mezích.

Relativně levná záležitost

Pakliže máme v dosahu vodní plochu s veřejným přístupem, je plavání poměrně levnou záležitostí vyžadující pouze plavky, případně brýle a čepici. Nezapomeneme na vybavení pro ošetření pokožky, podložku na ležení a ručník a ochranu nohou při pohybu okolo bazénu. O trochu dražší pak může být vstup na koupaliště. Nejdražší jsou kryté bazény a aquaparky s nejrůznějšími atrakcemi.

Učit se s instruktorem

Plavání se většinou učí již v útlém věku. Mnozí však z důvodu fóbie, nedostatku příležitostí nebo špatným vedením tuto aktivitu nezvládají. Vyhledejte tedy vždy zkušeného instruktora, plaveckou školu či skupiny, kde vám pomohou. Lze se přiučit z instruktážního videa, ovšem naučit se lze plavat pouze osobním přičiněním. Někdy se však z jakéhokoliv důvodu takový záměr nepovede. I přesto se vyplatí ve vodě pohybovat, ovšem pouze v hloubce, která je pro neplavce bezpečná.

Rozcvičení a ochlazení

I pro plavání platí, že před cvičením a aktivitou se rozcvičíme. Zde platí ještě jedna zásada, a to nikdy neskákat do vody přehřátí, ale postupně se ochladit, aby nedošlo ke kolapsu organismu

Posilování

Posilování a plavání se dobře doplňují. Zlepšení lze poté očekávat v obou směrech. Ačkoliv si mnozí myslí, že je nutný speciální trénink, vždy by se mělo zatěžovat celé tělo. Jeden cvik se zdá však být důležitý pro všechny sportovní odvětví. Jsou to dřepy. Bez nich se neobejde žádný špičkový sportovec. Dokáží totiž aktivovat nejvíce svalů, stimuluje tělo k růstu a rozvíjí dynamickou sílu těla.

Zanedbávat by se neměly záda, prsní svaly, ramena, paže ani břicho. Pokud se zaměřujete více na aerobní aktivity, postačí pro kondici absolvovat tři posilovací jednotky týdně. Zkuste se zaměřit na výbušnou sílu pokud potřebujete zvýšit rychlost, naopak na svalovou vytrvalost, pakliže usilujete o dosažení větších vzdáleností. V prvním případě to budou těžší váhy s rychlejším provedením opakování, ve druhém vyšší počty opakování s nižšími váhami. Vždy však technicky bezchybně s minimalizací možnosti vzniku zranění.

Cviky, které se hodí pro plavce, jsou kromě zmíněným dřepů také pullover, stahování kladky, včetně verze s nataženýma rukama. Rozpažování na hrudník, protisměrné kladky, zkracovačky, zvedání noho ve visu, hyperextenze, tlaky vestoje či vleže, bicepsové zdvihy, kliky, přednožování, zanožování. Individuálně dle pocitů a účinnosti lze však zařadit jakýkoliv cvik. Respektujte svoji individualitu a účinnost postupů, které sedí právě vám. Samozřejmostí by měl být strečink a protahování svalů na závěr každého tréninku.

Pitný režim i ve vodě

I když vám ve vodě tolik nepřipadá, že je v okolí takové teplo, i zde platí zásad o dodržování pitného režimu. Hlavní složkou by měla být především čistá pitná voda. Mnozí pitný režim podceňují a z toho pramení vznikající křeče.

Nepřeceňovat síly

Při pohybu ve vodě však platí i dodržování takových zásad, jako nepřeceňovat své síly a nevydávat se dále od břehu, než jak daleko dokážu doplavat, přičemž je nutné počítat i s cestou zpět. Dokonce je doporučováno, aby vedle plavce plul v loďce doprovod, který dokáže v případě potíží rychle pomoci.

V bazénu je pochopitelně situace jednodušší, ale ani zde se nevyplatí přeceňovat své síly a dovednosti, např. oblíbené potápění v nejhlubší části. Každému výkonu totiž musí předcházet řada tréninkových hodin přípravy a provádět jakýkoliv pokus a rekord, co se týká zdolávání vzdálenosti, skoků do vody, či jiných výkonů, se bez předchozí přípravy a plánu nemusí vyplatit.

To samé se týká potápění v otevřeném prostoru. Systém přijít, vidět a podat výkon možná někomu může vyjít, ale takovýto přístup může v některých případech skončit tragicky. Zcela nepřijatelné je skákat do vod, které dotyčný nezná. Stále opakovaná varování, která mnohdy končí doživotní invaliditou, by měla být dostatečným upozorněním před nebezpečným chováním ve vodě.

Chránit tělo a kůži

Kromě toho je nutné dávat pozor na pokožku a chránit ji proti slunci vhodným ochranným krémem. V tomto ohledu mohou částečně pomoci i antioxidanty, které likvidují volné radikály a chrání a vyživují kůži. Mnozí jsou také náchylní vůči bradavicím a plísním, které se vyskytují ve společným prostorách, kde přichází do kontaktu pokožka chodidla s podlahou a povrchem okolo bazénů. Mějte tedy po ruce sandály či pantofle a nevystavujte těmto nebezpečím zbytečně své nohy či jiné části těla. Chodit na boso se prostě některým z nás nemusí vyplatit.

Zhodnotit bychom měli i využívání plaveckých brýlí pro lepší orientaci ve vodě a zároveň ochrany očí před vodou, chemikáliemi v ní obsažené, ale i před sluncem, takže by měli chránit i před UV zářením. Můžeme používat také plavecké čepice, které chrání před vnějšími vlivy vlasy. Nejpoužívanější jsou silikonové, které udrží suché vlasy, ale k dispozici jsou i materiály jako latex či lycra. Při ukončení aktivity se vždy vysprchujte, ať už jste byli v bazénu, moři či vodní nádrži.

I málo pravděpodobné nebezpečí nelze ignorovat

Nelze opomenout i nebezpečí z říše vodního života, což se však týká pobytu pouze v moři a exotických krajinách. I když napadení od žraloka je poměrně vzácné, neměli bychom toto nebezpečí úplně ignorovat a dbát na doporučení místních úřadů. Stejně tak hrozí i nebezpečí od medúz, mořských ježků či jedovatých ryb a hadů. Informujte se před odjezdem především do exotických destinací, zdali takové nebezpečí neexistuje.

Neznamená to však, že bychom se měli vodě vyhýbat. Ba právě naopak, ale je nutné si neustále uvědomovat sílu tohoto živlu. Pakliže si tyto nebezpečí uvědomíme, a dodržujeme bezpečnostní doporučení, není potřeba se plavání a pohybu ve vodě obávat. Naopak z něj lze čerpat energii ve dnech volna a získat kondici a sílu potřebnou pro další volnočasové i pracovní aktivity.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Běhání pro zdraví

» Tipy a triky jak spálit tuk

» Tepová frekvence a spalování tuku

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt