Fitvit.cz » Strava » Problém se sacharidy

Problém se sacharidy

Sacharidy, nebo chceme-li cukry, se poslední dobou staly terčem kritiky, které můžou za všechno zlo na našich postavách. Přitom se jedná o přirozený zdroj energie, který naše tělo potřebuje. Problém je tedy správný výběr sacharidů, jejich množství a dokonce i jejich načasování, které hraje větší roli, než si dokážeme připustit.

Sacharidů máme celou řadu, od jednoduchých až po komplexní. Ty jednoduché se rychle dostanou do naší krve a s tím souvisí problémy, které často známe. Naproti tomu komplexní se tráví pomalu a tělo je tak využívá postupně a hlavně bez výkyvů hladiny cukrů v krvi.

Přitom jde o energetický zdroj, který lze velice dobře regulovat podle potřeb organismu. Každý to má ve své moci. Je zbytečné držet stravu bez sacharidů, když můžeme regulovat sacharidy podle toho, jak potřebujeme. Je zbytečné nahrazovat přirozený zdroj energie, kterým sacharidy pro nás jsou, jiným způsobem. Akorát musíme vědět kolik, kdy a jaké sacharidy během dne přijmout. Pakliže to splníme, tak se nemůže stát, že by se nám sacharidy ukládaly do zásob ve formě tuků.

Jednoduché sacharidy si z toho důvodu můžeme dovolit ke snídani a po tréninku. V ostatních případech je riziko, že můžeme spustit ukládání tuků. Dokonce si sem tam můžeme dovolit zakázané potraviny, po kterých se často přibírá. Když to s nimi nepřeženeme a jíme je ve správnou dobu, pak se ani po nich nepřibírá. Často se ale stává, že když si člověk od jednoduchých cukrů odvykne, pak je už ani nevyhledává, nebo pouze výjimečně.

Dopoledne a k obědu jsou pak vhodné komplexní sacharidy a teprve večer má pak význam omezovat jejich příjem, protože slábne citlivost inzulínu. To znamená, že když pozdě večer konzumujeme jednoduché sacharidy, vylučuje se více inzulínu a z toho důvodu jsme více citliví na ukládání tuků večer. Navíc sacharidy přijaté večer už se pravděpodobně nespotřebují, takže máme další problém, co s jejich nadbytkem, který se v případě nečinnosti může měnit na tukové zásoby.

Krom toho pak večer budeme chtít podpořit přirozenou produkci růstového hormonu. Ten nám pomůže se spalováním tuků, růstem svalů a regenerací. Jenže často si jeho produkci zablokujeme konzumováním vysokého množství sacharidů večer. Proto je tu další důvod, proč večer dávat přednost proteinovému jídlu s menším množstvím zdravých tuků a sacharidy pouze ty komplexní ze zeleniny. Výhody komplexních sacharidů v zelenině jsou zřejmé. Pomalu se uvolňují a navíc zelenina obsahuje velké množství vody, vlákniny a hlavně vitamínů, minerálů a fytochemikálií.

Když sportovci dodržují stravu, která by měla pomáhat spalovat tuk, mohou mít překvapivě navrch ti, kteří využívají komplexní sacharidy a přitom neredukují kalorie. Podle vědecké studie se zjistilo, že sportovci, kteří drželi nízkotučnou stravu a redukovali energii, ztratili méně tuku oproti těm, kteří sice nijak energii neredukovali, ale zato jedli sacharidy s nízkým glykemickým indexem. To znamená hlavně komplexní sacharidy, ovoce s nízkým glykemickým indexem, zeleninu. Z toho důvodu je pro náš cíl velmi důležité, jaký typ sacharidů zvolíme do své stravy.

Vhodným výběrem a načasováním konzumace sacharidů můžeme výrazně ovlivnit růst svalů, spalování tuků, regeneraci, ale také výkon při tréninku nebo závodech. Bylo by proto špatné odsuzovat sacharidy jako špatný zdroj energie. Jen se sacharidy musíme umět pracovat.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Ovoce před tréninkem?

» Více jídel - méně tuku

» Kdy se nejvíce ukládá tuk

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt