Fitvit.cz » Minerály » Sůl je důležitá pro chod organismu

Sůl je důležitá pro chod organismu

Máme si jídlo solit nebo se soli raději vyhýbat. Slýcháme či čteme často informace, že nadbytek soli škodí. To je v mnoha ohledech pravda, ale zároveň je rizikové, když nám sůl ve stravě chybí. Obvykle se doporučuje zdravým lidem přijmout okolo 5 – 6 g soli za den, což je čajová lžička. To znamená asi 2 300 mg sodíku. Vědci pak dokonce tvrdí, že cokoliv pod 2000 mg nebo nad 4000 mg sodíku ve stravě je pro zdraví rizikové.

Každopádně sůl pro správné fungování organismu potřebujeme. Sodík totiž pomáhá regulovat vodu v těle, má vliv na práci svalů a nervovou činnost či rovnováhu pH. Ačkoliv nadbytek sodíku zadržuje více vody v těle, při doporučeném množství je tato voda prospěšná pro lidi, kteří usilují o silové výkony, jelikož zvyšují objem svalů, což pak může zlepšit jejich schopnost zvedat větší váhu. Některé aminokyseliny potřebují sodík k tomu, aby se mohly dostat do krve. A co se týká síly, tak dle vědců je jeho přítomnost přímo souvislá i s množstvím kreatinu v buňce, což pak zásadně ovlivňuje výkon při tréninku a sportování.

Abychom ze sodíku využili to nejlepší, měli bychom se držet optimálního příjmu. Jestliže bude nižší, pak vědci tvrdí, že v tomto případě nám hrozí až téměř o 40 % větší riziko úmrtí na oběhové onemocnění. To zní téměř neuvěřitelně, ale ukazuje to na důležitost tohoto minerálu v těle. Naopak pokud příjem překročíme, je to také rizikové, tvrdí se, že pak hrozí vysoký krevní tlak a potíže s ledvinami a ledvinovými kameny. Některé zdroje však říkají, že zdravý člověk by měl přebytek sodíku vyloučit z těla bez dalších komplikací. Další vědecké studie tvrdí, že společně se sodíkem odchází při jeho vylučování také vápník, což je velmi nežádoucí stav, takže přeci jen i nadměrnému příjmu soli bychom měli předcházet a volit raději přiměřený přísun tohoto důležitého minerálu. U nemocných lidí je příjem sodíku komplikovanější a měl by být řešen vždy po dohodě s lékařem. U dávkování soli v jídelníčku by bylo vhodnější držet se střední cesty a ani zbytečně nesnižovat, ale ani nezvyšovat její příjem. Mezi negativní efekty, způsobené nízkým příjmem sodíku, lze dle vědců zařadit i zhoršenou reakci inzulínu při zpracování sacharidů, což může zvýšit riziko na vznik diabetu.

V mnoha potravinách je již sůl obsažena a např. v uzeninách, některých sýrech či pečivu je soli poměrně dost. Nedostatek by tak mohl hrozit pouze lidem, kteří vykonávají dlouhodobou vytrvalostní aktivitu a ztrácí minerály výrazným pocením. V případě velké ztráty minerálů se doplňuje sodík pomocí sportovních nápojů. Většinou to však není potřeba a při půlhodinovém tréninku v posilovně a půlhodinové aerobní aktivitě postačí pít čistou vodu. Pokud by však bylo příliš velké horko a docházelo k velkým ztrátám tekutin pocením, má sportovní nápoj své opodstatnění.

Nezapomínat přijímat i draslík, který se sodíkem působí na tělesné funkce. Působí také na svalové a nervové funkce a při nadměrném příjmu dokáže částečně snížit rizika z vyššího příjmu sodíku. Draslík nalezneme hlavně v ovoci a zelenině, např. v oblíbeném banánu, ananasu, jahodách, pomerančích, cuketě, cibuli, okurkách, čočce, ovesných vločkách a v dalších potravinách. Raději se vyhnout manipulaci se sodíkem a draslíkem pomocí doplňků stravy, což může být i rizikové. Čemu se vyhnout ve stravě? Jestliže konzumujeme dostatečné množství sodíku, vyhýbáme se slaným brambůrkám, slaným ořechům, uzeninám a dalším podobným typům potravy. Sýry pouze do množství, které nepřesahuje denní dávku soli.

U kulturistů či sportovců, kteří potřebují dosáhnout lepší definice svalů, se používá na krátký čas omezení soli ve stravě, aby vyloučili z podkoží přebytečnou vodu a dostali se tak do potřebné formy. Toto omezení však může být pouze krátké, protože v opačném případě by hrozila výše zmíněná rizika, ze kterých nejhorší je mnohem větší riziko úmrtí, než při běžném příjmu soli. Každopádně přiměřená sportovní aktivita a vyvážená strava jsou nejlepšími předpoklady, jak dosáhnout optimální hladiny sodíku a draslíku v těle, což se poté odrazí i na lepší funkci těla, kterou potřebujeme při pravidelném tréninku a sportovních výkonech.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Kdy lze porušit dietu

» Může se ve stravě hodit i bílé pečivo?

» Pistácie jsou kalorické, ale i velmi výživné

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt