Fitvit.cz » Strava » Strava levně a přitom kvalitně

Strava levně a přitom kvalitně

Kvalitní strava patří mezi neoddělitelné součásti zdravého životního stylu. Jsou na ní závislé takové skutečnosti, jako regenerace, hodnota výkonu při sportování, úspěšnost při redukci hmotnosti, při vyrýsování břišních svalů, nárůstu svalové hmoty, ale i tak zásadní věc, jako je udržení svého dobrého zdravotního stavu.

Chlebem namazaným silnou vrstvou sádla či másla a pojídání párků či salámů pochybné kvality se sice nasytíme, ale zároveň se můžeme rozloučit se sportovně vypadající postavou. Krom toho hrozí rozvinutí civilizačních chorob. Stále častější výskyt cukrovky, vysokého krevního tlaku či rakoviny v poměrně nižším věku jsou toho důkazem.

Na druhou stranu vídáme neskutečné zdražování potravin na trhu. Z toho důvodu je alarmující, že se s odůvodněním tržního hospodářství takto hazarduje se zdravím celé populace, jelikož se na trh vlivem klesající poptávky a koupěschopnosti obyvatelstva dostávají potraviny, které na stole zdravé výživy nemají co dělat.

Kvalita nad kvantitu

Při kupování potravin bychom měli vzít v úvahu především příjem potřebných živin. Je vhodné pracovat s etiketami na výrobcích. Platí zde úměra lepší, ale dražší potraviny, ovšem o nižší hmotnosti, mohou být nakonec levnější, než levnější a objemnější produkt. Vezmeme si kupříkladu celé kuře, kdy kupujeme maso, kůži i kosti a i méně hodnotné maso z některých částí kuřete. Naproti tomu kuřecí prsa jsou téměř bez tuku, mají nejvyšší podíl bílkovin a nekupujete kosti a kůži. Patrně se neobejdete bez vajec, nízkotučného sýra, tvarohu, jogurtů, zeleniny, ovoce, a komplexních sacharidů, jako brambory, rýže, celozrnné pečivo, ovesné vločky či těstoviny. Neutrácet za zbytečnosti, slazené nápoje, sladkosti, sušenky. Nejenže vás to potom doma láká k mlsání, ale zároveň i brzdí ve vytyčených cílech.

Pouze energii, co tělo spotřebuje

Spočítejte si, kolik potravin sníte a kupte je přesně podle plánu, ať je zbytečně nevyhazujete. Vodu lze pít z kohoutku z vodovodu. Nejenže je levnější, ale ve většině případech je stejně kvalitní, jako voda balená, někdy i kvalitnější. Pakliže potřebujete sníst za den 120 gramů bílkovin, lze je získat ze 100 g kuřecích prsou (25 – 30 g), balíčku plátkového sýra 100 g (30), tvarohu 250 g 25, jogurtu (5), a doplněním jedné dávky kvalitního syrovátkového proteinu 30 g. Přidat pár porcí zeleniny a ovoce. Komplexní sacharidy by tak velkou položkou být neměly. Tuky pak doplnit z takových zdrojů jako ořechy, semena, olivový olej či mořské ryby. Soja, čočka, fazole či hrách obsahují jak sacharidy, tak i bílkoviny. Pro doplnění základních vitamínu a minerálů je ideální multivitamínový přípravek. Paradoxně právě využíváním doplňků stravy lze poměrně výrazně ušetřit co se týká příjmu bílkovin a vitamínů, nicméně by mělo být pravidlem, že jsou využívány jako doplnění, nikoliv jako hlavní zdroj.

Obstarat si kvalitní a přitom cenově přijatelně dostupné potraviny je stále obtížnější. Velkou chybou je však akceptovat přísun levných a nekvalitních potravin. Raději si koupím měně co do objemu, ale více kvalitních produktů, než velké množství potravin, které nemají se stravou pro vyznavače zdravého životního stylu nic společného. I když se někdy může zdát, že zdravé potraviny jsou dražší, v případě, že udržují organismus v dobrém zdravotním stavu, zlepšují naši výkonnost a tím i sníží případnou nemocnost, mohou být v konečném důsledku levnější variantou než levné nekvalitní produkty.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Snídaně a její význam

» Vláknina - důležita složka potravy

» Hovězí maso

» Zásady diety, úprava stravovacích navyků

» Vejce plná živin

» Budování svalové hmoty - 2. část (o stravě)

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2024 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt