Fitvit.cz » Ovoce » Grapefruit může pomoci při hubnutí

Grapefruit může pomoci při hubnutí

Grepy patří mezi citrusové plody a nejvíce se odlišují od těch ostatních hořkou chutí. I když jsou méně oblíbené než pomeranče, nalezneme v nich také vitamíny, minerály, a jeden z flavonoidů, díky němuž jsou také používány v tzv. grapefruitové dietě. Ta je většinou tak nešťastně složena, že dotyčný má nejen malý energetický příjem, ale schází mu prakticky všechny živiny potřebné pro základní chod organismu. Pakliže jsou plody využity ve stravě dodávající komplexní spektrum živin, mohou být v tomto směru přínosné.

Nelze však opomenout, že grapefruity nejsou vhodné ke konzumaci pro lidi užívající léky, jelikož látky obsažené v grepu blokují jejich vstřebávání. Měli by se v těchto případech poradit se svým lékařem.

Jak je to s tou dietou

Co bychom měli hned v prvopočátku zavrhnout v souvislosti s grepy jsou jednostranné diety, mezi něž se řadí i ta grapefruitová, jelikož nevedou k cíli, což je odbourávání přebytečného tuku a zachování svalové hmoty. Tato dieta, založená na extrémně nízkém energetickém příjmu, je naopak zdraví škodlivá. Pokud budou grepy jednou z mnoha složek stravy, mohou někomu pomoci. Je rozumnější využít jejich předpokládaných účinků, které by v kombinaci s mírným energetickým deficitem, a pomalým hubnutím rychlostí asi 0,5 kg za týden, měly vést k trvalému snižování hmotnosti, ale pouze za předpokladu pravidelné pohybové aktivity a změnou stravovacích návyků. Každý zkušený sportovec ví, že spalovat energii z tuků lze pouze za spoluúčasti sacharidů a bílkovin, což drastickým snížením energetického příjmu přestane fungovat vzhledem k výraznému zpomalení metabolismu a odbourávání svalových bílkovin místo tuků. Z toho vyplývá, že grepy mohou pomoci pouze jako součást vyváženého jídelníčku, jenž dodá všechny živiny, které tělo potřebuje, aby nestrádalo. Spalování energie lze pak podpořit i dalšími potravinami a látkami jako zelený čaj, ananas, omega 3 mastné kyseliny v rybách, konjugovaná kyselina linolová, bílkoviny na ochranu stávající svalové hmoty či rozdělení stravy na malé dávky asi 6 – 7 jídel a mnohými dalšími postupy. Poměrně důležité je hlídat si složení a časování příjmu sacharidů a omezit nadbytečný příjem tuků. Jedním z možných způsobů, jak by mohl být využit grapefruit, je jeho konzumování před tréninkem společně s kofeinem z kávy či guarany. Předpokládá se, že prodlužuje působení kofeinu v těle, což poté působí na spalování energie.

Naringenin působí na snižování hmotnosti

Podívejme se ale na příčinu, proč se tomuto ovoci dostává takové pozornosti. Plody totiž obsahují látku zvanou naringenin, což je flavonoid a měl by mít účinky podporující hubnutí. Ačkoliv vědci došli k závěru, že grepy jsou pro hubnutí prospěšné, prozatím neprokázali, jakým mechanismem k efektu dochází. Může se jednat o spolupůsobení s kofeinem, vitamínem C či ovlivňování mechanismu při uvolňování inzulínu, ale také může jít o souhrn působení všech látek obsažených v plodu. Každopádně se grapefruity podávaly ke komplexní stravě a nešlo o nesmyslné grapefruitové diety. A co bylo dále zjištěno? Například i to, že hubnutí bylo zaznamenáno i u lidí, kteří nedrželi dietu. Pokud by grepy skutečně mírnily uvolňování inzulínu, jejich schopnost využít pro spalování tuků jako zdroje energie by se tím výrazně zvýšila, což by z něj dělalo poměrně účinný spalovač tuků. Jistě ale nelze předpokládat, že kdo se cpe velkým množstvím uzenin a tučnými potravinami, tak ho zachrání konzumace grepů. Člověk usilující o změnu složení postavy si musí uvědomit, že alespoň základní principy zdravé stravy by měl dodržovat.

Kalorie a další látky

Kromě působení na snižování hmotnosti má však toto ovoce i jiné výhody. Energetická hodnota na 100 g ovoce je cca 40 kcal. Dále obsahuje asi 9 g sacharidů, 0,6 g bílkovin a velmi malé množství tuku. Grepy jsou poměrně bohatým zdrojem vitamínu C, kterého obsahují asi 30 – 40 mg. Z dalších mikroživin zde nalezneme hořčík, vápník železo, fosfor, draslík či beta-karoten.

Jako součást jídelníčku a ne zázračné ovoce

Konzumovat lze i šťávu a džusy. Zajímavostí je, že konzervovaný džus má prý vyšší podíl naringeninu, než čerstvá šťáva. Pozor je však nutné dát na vyšší obsah cukrů a případná aditiva. Aby byla účinnost hubnutí zajištěna, musí být toto ovoce konzumováno každodenně. Je však potřeba brát na vědomí omezení pro lidi užívající léky a také nespoléhat na zázračné účinky bez vlastního přičinění, které by mělo směřovat k vyvážené stravě a pravidelnému pohybu.

Ať už jsou účinky grepů jakékoliv, jedná se především o ovoce se zajímavým složením a lze je zabudovat do zdravé a vyvážené stravy k občasnému konzumování pro doplnění dalších látek do organismu. Od vitamínů a minerálů přítomných v plodech lze očekávat zlepšení regenerace, což se následně odrazí i na lepší výkonnosti. Někteří sportovci si tedy občas dopřejí grep, ale rozhodně nepočítají s tím, že toto ovoce za ně odvede tvrdou práci potřebnou ke spalování energie, i když by jim částečně vynaložené úsilí mohlo usnadnit.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Meloun

» Pomeranče

» Ananas

» Jahody

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt