Fitvit.cz » Ovoce » Tloustne se po ovoci?

Tloustne se po ovoci?

Někdo říká ano a jiní zase tvrdí, že ne. Jenže ono to tak jednoduché není. Problém je vždy v množství. Jestliže máme kalorický deficit, pak nás cukr z ovoce nemůže ohrozit, leda že bychom ho snědli velké množství a v době, kdy zrovna nemáme žádný pohyb. Problém ovoce je tedy jednoduchý cukr. Ten v ovoci se nazývá fruktóza a chová se trochu jinak, než jiné druhy cukrů.

Fruktóza totiž vstupuje do jater a jestliže je v játrech naplněná zásoba glykogenu, pak se fruktóza uloží do tukových zásob. Navíc pokud cukry konzumujeme ve zvýšeném množství, prakticky si zablokujeme spalování tuků, protože pro tělo je palivo číslo jedna cukr a když ho má k dispozici, nemá důvod využívat na energii tuk nebo aminokyseliny nebo jen v omezeném množství.

Ovoce by tedy v jídelníčku chybět nemělo, jelikož obsahuje důležité živiny, zejména vitamíny, minerály a další užitečné látky. Naopak cukr nám za určitých okolností může posloužit, ale zároveň pokud ho přijímáme nadbytek, může přispět k ukládání tuků. Právě fruktóza je v tomto ohledu velmi zrádná. Záleží ale na tom, zdali konzumujeme fruktózu a další jednoduché sacharidy i z dalších zdrojů, než je ovoce.

Fruktózu mohou například obsahovat slazené nápoje, nejrůznější sušenky, může se nacházet v nejrůznějších produktech, do kterých bychom to ani neřekli. Fruktózu do těla dostáváme i s běžným bílým cukrem, který se pak štěpí na glukózu a fruktózu. Obsah fruktózy ve výrobcích zjistíme pouze při přečtení etikety. Nejčastěji tam narazíme na glukózovo fruktózový sirup a další podobné názvy s přídavkem sirup.

Jaké problémy nás čekají při nadbytku fruktózy ve stravě a je jedno, zdali je z ovoce nebo z dalších potravin? Může to být ukládání tuků, a to nejenom do podkoží, ale také okolo orgánů, jako je srdce nebo játra. Fruktóza je podezřívaná také z nárůstu cukrovky v populaci, hovoří se dokonce o tzv. epidemii cukrovky, protože se objevuje u stále většího počtu lidí a také u mladších lidí. Nadměrné množství fruktózy zpomalí nebo zcela zastaví spalování tuků a také může zpomalit růst svalové hmoty. Je to tedy souhrn faktorů, které nám moc neulehčí přeměnu naší postavy.

Samotné ovoce je v tom tedy tak trochu nevinně. Pokud si dáme před tréninkem jablko, ráno banán a většinu jednoduchých sacharidů zkonzumujeme ráno a v období okolo tréninku, pak většinu spotřebujeme jako energii při svalové práci. Naopak večer už sacharidy nejsou vhodné vzhledem k tomu, že je pravděpodobně nespotřebujeme na energii a hrozí tak vyšší riziko, že se uloží jako tuk, i když to nemusí být vždy pravidlem.

Navíc je výhodnější držet večer sacharidy na uzdě, protože tím pomůžeme lepší přirozené produkci růstového hormonu. Ten nám velice pomáhá nejen se spalováním tuků, ale také s růstem svalů a regenerací. Ovoce se u kulturistů dost často zcela vynechává v případě, kdy chtějí spálit poslední zbytky podkožního tuku v závěrečné přípravě. Kdo ale nechce extra vysekané břicho, pak ho dvě až tři porce ovoce za den nemohou žádným způsobem ohrozit, zvláště v případě, když nepřijímá další fruktózu z jiných zdrojů, jako jsou sušenky a sladké nápoje.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Kalorie z tuků, sacharidů a bílkovin

» Problém se sacharidy

» Ubrat kalorie za týden

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt