Fitvit.cz » Cvičení » Změna znamená růst

Změna znamená růst

Říká se, že změna je život. V tomto případě ale bude změna znamenat růst. Ano je to známé, že tělo roste na základě aktivity, kterou ještě nepoznalo. Zároveň je ale tělo velmi přizpůsobivé a po určité době si na každou změnu zvykne a k růstu už ho potom nic nenutí. Z toho důvodu je potřeba po určité době provést změnu, abychom tělo opět donutili k růstu.

To samé se děje při hubnutí. I zde dobře tělo reaguje v počátku snažení, ale postupně se může úbytek váhy zpomalovat nebo se zcela zastaví. Tělo i v tomto případě využívá své schopnosti přizpůsobit se nové situaci. Tentokrát ale reaguje na úbytek hmotnosti a energie zpomalením metabolismu a začíná tím šetřit své zdroje. Proto jednoduché hubnutí netrvá příliš dlouho a používá se k tomu nejrůznější způsoby, jak takový stav obejít. O tom ale zase někdy příště.

Teď se vrátíme ke změnám, které souvisí s růstem svalů. Jen tak pro zajímavost, o potřebě nabrat svaly by si měli něco přečíst i lidé, kteří chtějí hubnout. Za prvé se dozví, jak tělo dokáže nabírat svaly díky adaptaci na podněty, které mu dáváme a za druhé i ten kdo usiluje o hubnutí, by měl vybudovat novou svalovou hmotu, aby lépe vypadal, ale hlavně aby se mu zvýšil bazální metabolismus. Aktivní svalová hmota totiž spaluje energii i ve chvíli, kdy zrovna nic neděláme. A to je obrovský bonus i pro ty, kteří chtějí hubnout.

A jaké změny jsou nejúčinnější? V první řadě to jsou cykly. V jednotlivých cyklech se totiž mění celková strategie a tak část roku chceme zvětšovat sílu, budovat svaly, potom svaly zkvalitnit a nakonec zbavit přebytečného tuku. Pokud je perioda určená na budování svalů delší, je doporučení přibližně každých 6 týdnů změnit tréninkový plán. Doba změny je ale individuální a zároveň bychom měli zohlednit, zdali nám trénink stále zabírá či nikoliv.

Pokud máme stále svalové přírůstky, pak pochopitelně není ještě potřeba trénink měnit, a to až do bodu stagnace. Teprve v tomto okamžiku změnu provést musíme, abychom svaly opět donutili k růstu. Novým postupem v tréninku vystavíme svaly opět zátěži, které ještě nepoznaly a růst bude pokračovat.

Jaké změny to mohou být? Asi nejjednodušší je změnit pořadí cviků, vyměnit některé cviky za jiné, lze změnit způsob nebo pozici úchopu, provedení cviku pod odlišným úhlem, zkrátit přestávky mezi sériemi nebo počet opakování. Dále lze využít intenzifikační metody, zvýšit nebo naopak snížit váhu a k tomu úměrně počet opakování v sériích.

V některých momentech se může vyplatit zaměřit se spíše na sílu a potom přejít k počtu opakování vhodnější pro růst svalové hmoty. Pro růst lze občas využít tzv. šokové strategie. Občas se zařadí něco neočekávaného, co zcela změní na jeden trénink postup cvičení. Může to být třeba pyramidový styl sérií nebo třeba metoda 21 pro biceps atd. Těch možností, jak změnit svůj trénink je velmi mnoho.

Překonání stavu stagnace a udržet tělo v budovací fázi po delší dobu vyžaduje už určité zkušenosti, které se dají postupem doby získat. Je potřeba pamatovat na hlavní pravidlo růstu, které říká, že sval roste pouze za předpokladu, pokud ho zatížíme způsobem, který sval nezná nebo ho alespoň delší dobu nepoužíval. Chce to nápaditost, spojení individuality a své aktivní snahy měnit trénink tak, aby fungoval pro mé tělo.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Impuls pro růst svalů

» Trénovat sám a vliv na výkon

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt