Fitvit.cz » Fitness tipy » Obezita - hrozba ohrožující lidstvo

Obezita - hrozba ohrožující lidstvo

Obyvatelstvo vyspělé části světa trpí nadváhou, která souvisí se současným životním stylem. Sedavé zaměstnání, málo pohybu ve volném času, špatná strava, porušování životosprávy a všudypřítomný stres se přičiňují o zhoršování zdraví. Hrozby, které tyto návyky provázejí, jsou především tzv. civilizační choroby. Patří mezi ně zejména kardiovaskulární onemocnění, rakovina, cukrovka, mozková mrtvice. V neposlední řadě se nadváha podepisuje na přílišném namáhání pohybové soustavy a kloubů a jejich následné rychlejší opotřebení.

Sportem k dlouhověkosti

Je jasné, že kvalita života takto postižených lidí klesá. Přičemž je známo, že pravidelná pohybová aktivita dokáže hrozby související s obezitou výrazně eliminovat. Mnozí sportují z důvodů, které přináší zábavu, radost, ale dokonce i finanční profit. Pohybové aktivity mají však mnohem hlubší význam, nežli si může kdokoliv připustit. Pravidelný sport, a budování svalů obzvláště, účinně oddálí projevy stárnutí. Již po třicátém roku věku začíná ubývat aktivní svalové hmoty. Ti, kdo pravidelně cvičí, však úbytek svalstva pociťují jen minimálně. Rekreační a kondiční sport má velký význam na zkvalitnění života v pozdějším věku. Dá se říci, že kdo aktivně vydrží sportovat po celý život, patrně nebude potřebovat tolik lékařskou pomoc, jako neaktivní lidé.

Chodit je základ

Pouze sportování, pokud je vykonáváno několik málo minut, nestačí. Chce to změnit návyky. Hlavní pohybovou aktivitou je chůze. Obyčejná chůze dokáže regulovat podkožní tuk, nezatěžuje tolik klouby, což je důležité pro starší sportovce. Máte-li cestu do práce dlouhou pouze 2 – 3 kilometry, lze již touto cestou významně přispět k celkovému zdraví a navíc vás to nebude stát ani korunu. Ba právě naopak, ušetříte za projetý benzín, a ještě k tomu uděláte kus práce pro své zdraví. Možná z počátku budete trochu zadýchaní, nicméně po nějakém čase se budete cítit mnohem lépe, než kdybyste jezdili autem. Pakliže patříte mezi zaneprázdněné lidi, kteří nemají dostatek času na delší sportování, věřte, že i kratší trénink je větším přínosem, než když se nesportuje vůbec. Nezapomínejte na pohyb, kterým lze nahradit pohodlnou nečinnost. Příkladem je výše zmíněná chůze do práce, nepoužívat výtah a vyjít schodiště, místo sms běžte zdělit zprávu přátelům osobně a dalších příkladů by bylo zcela jistě dost.

Bez pohybu přijde nemoc

Pakliže rezignujte na pohyb a zdravou stravu, což je častý jev, ať už je způsoben pohodlností nebo problémy osobními, pracovními či rodinnými, významně vzrůstá riziko cukrovky. Komplikace spojené s touto chorobou mohou vést až k amputaci končetin či slepotě. Drtivá většina populace, která má problémy s tímto onemocněním, má špatné stravovací návyky. Většinou chybí dostatek zeleniny a ovoce, pijí se slazené nápoje a jí mnoho tučných a sladkých jídel. Správná strava a pohyb mohou snižovat rizika vzniku rakoviny a kardiovaskulárních chorob v řádech několika desítek procent. Vůbec největším problémem je obezita dětí. Přebírají návyky od rodičů a také na ně nezanedbatelným způsobem působí reklama, která předkládá v některých příkladech skutečné dietologické skvosty. Člověk, který nabere příliš mnoho tuku ještě před dovršením vývoje, již má zaděláno na pořádný problém. Potíž je ve vytváření tukových buněk, které se v pozdějším věku mohou již pouze zvětšovat či zmenšovat. Platí tedy, že čím méně tukových buněk získáte v době růstu organismu, tím méně lze očekávat problémů s nadváhou v dospělosti. Na druhou stranu se nelze domnívat, že pokud byl jedinec v dětství štíhlý, může nezřízeně jíst a porušovat životosprávu kdykoliv během života. Má pouze větší šanci na udržení své hmotnosti oproti těm, kteří byli v dětství obézní.

Být aktivní ve správnou dobu

Ať se to někomu líbí či ne, patrně velkým problémem je práce na směny. Organismus musí bojovat s neustálou změnou biorytmů, nedostatkem spánku, stresem a špatnými stravovacími návyky. I když je lékařská péče na vysoké úrovni, práce na směny, a s tím spojený nedostatek spánku, bude mít na vznik obezity a zdravotních komplikací velmi negativní vliv. Dá se říci, že směnný režim u většiny lidí doslova rozvrátí celkový chod organismu.

Chcete-li si zachovat co nejlepší zdraví do co nejvyššího věku, buďte aktivní nejen fyzicky, ale i duševně. Například tolik časté bolesti v zádech jsou způsobené především malou fyzickou aktivitou. Špatné držení těla a ochabnutí svalstva okolo nosných částí těla způsobí ohýbání páteře a posléze bolesti. V mnohých případech pomůže lehké uvolňovací cvičení, zpevnění tělového korzetu, budování svalstva a pravidelný strečink, jenž udrží ohebnost těla a tím i jeho funkčnost.

Zdravý styl fitness změní život k lepšímu

Sedavý styl života, a s ním spojená obezita, výrazně zkracuje život a dokonce i jeho kvalitu. Naopak cvičením pro zdraví získáte lépe vypadající postavu, zvýšíte si sebevědomí, osvojíte si návyky, jenž uplatníte i v jiných oblastech života a připravíte své tělo na léta, kdy bude každá vybudovaná svalová hmota v mladším věku velmi užitečná, jelikož umožní nejen se o sebe postarat do co nejpozdějšího věku, ale zároveň funguje jako účinný spalovač přebytečné energie. Odborníci se stále více shodují, že kombinace lehkého posilování s aerobními aktivitami, vyváženého stravování, jenž obsahuje přiměřené množství všech živin, a pravidelného spánku, je nejideálnější způsob, jak si zachovat zdraví, vitalitu, funkční tělo a požitek ze života po celé jeho délce.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Význam a přínos posilování a fitness

» Fitcentrum a jeho výběr, co si vzít s sebou

» Nadýmání - příčiny a možnosti řešení

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2024 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt