Fitvit.cz » Fitness tipy » Pasivní spalování tuků

Pasivní spalování tuků

Boj s tukem je pro většinu z náš nekonečný. Někdo má to štěstí, že spaluje kalorie jednodušeji, jiní musejí vynaložit mnohem více úsilí, aby se přebytečných tuků zbavili. Co kdybychom ale zkusili spalovat tuk i v době, kdy právě nic neděláme. Samozřejmě to nefunguje tak, že bychom si sedli před televizi, rozdělali si balíček tyčinek nebo brambůrek a přitom spalovali tuk. Existují ale metody, které nám umožňují spalovat tuk i v případě, kdy odpočíváme. Co pro to udělat?

Pravidelní čtenáři to již ví. Jedním ze základních způsobů, jak docílit větší výdej energie, i když právě nic neděláme, je mít na sobě větší podíl svalové hmoty. To znamená nedržet drastické diety, neomezovat se příliš v jídle, ale vybírat vhodně zdroje potravin, jako třeba kvalitní proteiny nebo zdravé tuky a samozřejmě musíme budovat svalovou hmotu. To jde nejlépe pomocí nějaké formy posilovacího tréninku.

Je celá řada způsobů, jak donutit svaly k růstu. Pojďme si říci alespoň o některých z nich. Pravidlo pro novou svalovou hmotu říká, že ji získáme díky námaze, kterou svaly dosud nepoznaly. To lze učinit mnoha způsoby. Mezi nejjednodušší je zvedat větší váhu než v předchozím tréninku. Můžeme přidat více opakování nebo další sérii. Lze použít intenzifikační metody. Některé jsou rizikovější než jiné a je na zvážení každého, jakou metodu použije. Samozřejmě je potřeba počítat s tím, že každé tělo má své limity a nelze ho zatěžovat nadměrně donekonečna. Z toho důvodu se používá periodizace tréninku, kdy usilujeme o novou svalovou hmotu jen určité období v roce a další periody jsou určené pro jiné cíle, včetně regenerace a fáze s úplným odpočinkem bez posilování.

Dalším způsobem, jak docílit většího spalování tuků, je dostatečně dlouhý a pravidelný spánek. Díky spánku nemáme rozhozený metabolismus a tělo efektivněji spaluje tuk a regeneruje, třeba i díky přirozené produkci růstového hormonu. Dobrým tipem je před spánkem večer už nekonzumovat větší množství sacharidů a zejména omezit jednoduché sacharidy a dát přednost kvalitním proteinům s vysokou biologickou hodnotou a k tomu přidat menší množství kvalitních tuků, např. omega 3 nenasycených mastných kyselin nebo tuky z ořechů v malém množství, například z vlašských ořechů nebo z mandlí. Díky kvalitnímu spánku a dobře načasovanému jídlu pak tedy také dokážeme nejen efektivněji spalovat tuky, i když právě nic neděláme, ale také přidat i nové svaly a tím ještě více zrychlit bazální metabolismus.

Všichni také ví, že spalování kalorií nastává při aerobní aktivitě. Nevýhodou dlouhotrvající aerobní aktivity je, že nám kromě tuků spaluje i svalovou hmotu. Z toho důvodu ji neprovádíme příliš dlouho a v některé dny lze zařadit i intervalový trénink, kdy pracujeme kratší dobu, ale s mnohem větší intenzitou. I díky tomuto způsobu můžeme spalovat delší dobu kalorie i po tréninku. Možná jste si všimli, že sprinteři mají mnohem více svalové hmoty a malé procento tuků. Jejich postavy vypadají mnohem lépe než postavy vytrvalců. Možná by stálo za pokus zařadit do tréninku více sprintů a omezit delší tratě na 1 – 2 dny v týdnu. Podpoříme tím budování nové svalové hmoty a ještě umocníme spalování tuků v době odpočinku.

Klíčem ke spalování kalorií stále zůstává aktivní životní styl s množstvím pohybu a dobře sestavenou stravou, kde se snažíme alespoň co nejvíce omezit jednoduché sacharidy, nasycené tuky a trans mastné kyseliny. Nevěřte nikomu, kdo slibuje jednoduché řešení bez námahy a navíc za něj ještě chce zaplatit. Úbytek tuků nastává jen v případě, kdy máme menší kalorický příjem než výdej. Zároveň je potřeba maximálně chránit svalovou hmotu, což provedeme díky dostatečnému množství proteinů ve stravě. Neměli bychom hubnout rychleji, než 0,5 kg týdně. Dobře zvolenou stravou a tréninkem můžeme nejen budovat svalovou hmotu, ale i spalovat přebytečné kalorie a ještě spalovat tuk i v době, kdy nejsme v posilovně a právě odpočíváme.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Nadváha není normální

» Jak spálit více tuků při kardiu

» Tloustne se po tucích?

» Spalují, budují a stabilizují

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt