Fitvit.cz » Fitness tipy » Extrémy se nemusí vyplatit

Extrémy se nemusí vyplatit

O tom, že nic se nemá přehánět a všechno bychom měli dělat s mírou, se asi nemusíme moc dlouho přít. Také ve fitness a při budování pěkné postavy se setkáme s často rozporuplnými postupy, které přitom nemusí působit ideálně ani na budování postavy, ani na naše tělo.

Často se setkáváme s názorem, že je potřeba omezit živočišné zdroje a nahradit je rostlinnými. Jenže už se třeba neví, že příliš mnoho luštěnin, ořechů a obilovin ve stravě znamená větší přísun kyseliny fytové. Kyselina fytová přitom může docela zásadně omezit vstřebávání některých minerálů. Jsou to hlavně vápník, hořčík, měď, mangan nebo zinek. A to může být problém, zejména pokud chceme zlepšovat svoji formu a potřebujeme maximum živin pro regeneraci, svalový růst, ale třeba také při spalování tuků. Proto bychom měli jíst přiměřeně jak rostlinné, tak i živočišné potraviny a nepodléhat různým trendům, kdy vyřazujeme jakoukoliv složku stravy.

Dalším příkladem může být snaha o co největší nárůst svalové hmoty a síly. Jenže ani tento extrém se nemá přehánět. Většinou se síla a hmota zvyšuje v určitém cyklu a potom musí následovat odpočinek, většinou se sníženým objemem práce, s menšími váhami a dalšími odpočinky mezi tréninky. Při náročném tréninku totiž extrémně namáháme centrální nervový systém a pokud tělu nedáme prostor k odpočinku, dochází ke zpomalení pokroku, k přetrénování a také často ke zranění. K růstu svalů přitom někdy postačí jen takový malý detail. Cvičit technicky správně.

Strava bývá označována za strůjce úspěchu při požadavku budování svalů, ale také při hubnutí. To, že hubnutí nejde dělat bez dostatku jídla a že při hubnutí nemá cenu hladovět, snad už vědí všichni. Při růstu svalů se zase klade důraz na velká objem stravy. To ale může znamenat i nechtěný nárůst tuků, pokud máme příliš mnoho energie navíc. Proto bychom měli začít od určitého množství proteinů, sacharidů a tuků a potom přidávat postupně kalorie a přitom sledovat reakce těla. Pokud nabírám svalovou hmotu s minimálním podílem tělesného tuku, pak je vše v pořádku. Když nenabírám, mohu přidat přibližně 500 kcal a sleduji, jak tělo zareaguje. Stejně jako u dalších lidských činností, i zde platí, že co měřím, lze vyhodnotit a pokračovat dle dosažených výsledků.

Co z toho všechno vyplývá? Prakticky neexistuje jeden osvědčený návod platný pro všechny lidi. Vždy bude potřeba určitá úprava pro konkrétní osobu a že nikdy dlouhodobě nefunguje extrémní způsob provedení pro dosažení jakéhokoliv cíle, který si vytyčíme.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Sebevědomí může zpomalit hubnutí

» Úplný rozsah pohybu

» Tloustne se po ovoci?

» Co opravdu nejde obejít

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2022 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt