Fitvit.cz » Cvičení » Symetrie těla - jak ji dosáhnout

Symetrie těla - jak ji dosáhnout

Základním předpokladem pro tvarování postavy do souměrnosti je pravidelně střídat procvičování jednotlivých partií. Není možné zanedbávat jakoukoliv část postavy a očekávat zdravě vypadající a navíc i plně funkční tělo. Svalovou vyvážeností a funkčností, kdy doprovodná síla umožní využívat muskulaturu i v běžném životě při práci a běžných pohybech v celém rozsahu pohybu, lze předejít také tomu, aby jakákoliv část těla zaostávala za zbytkem, snižuje se možnost disbalance a tím redukuje možnosti pohybových problémů a v konečném důsledku eliminuje hrozbu zranění.

Přibližte se vzorům

Ačkoliv se o přirozený a komplexní svalový rozvoj musí snažit každý zájemce o posilování již od počátku, vzhled estétů lahodící oku, který vlastní borci typu Franka Zaneho, Francise Benfatta nebo Steve Reevese, nemůže dosáhnout každý díky genetické výbavě, nicméně správným tréninkovým postupem se k tomuto ideálu lze alespoň přiblížit.

Správně a dlouhodobě

Abychom dosáhly co nejlepší symetrie, je potřebné především dlouhodobě cvičit, nejlépe bez jakéhokoliv zranění. To znamená cvičit především technicky správně v celém rozsahu pohybu, vyvarovat se přetrénování, nezanedbávat rozcvičení a po tréninku i uvolnění.

Komplexní a dobře složený trénink

Sestavení tréninkových skupin do cvičebních dnů je individuální záležitost, ale není vhodné spojovat svalové skupiny, při kterých nebudete schopni využít maximální síly svalů. Typickým příkladem je trénink hrudníku a po něm následuje procvičení ramen. Pakliže si zařadíte do programu tlak vleže a na ramena tlaky vestoje nebo vsedě, ramena budou oslabena z již procvičeného hrudníku a nebudete je schopni stoprocentně zatížit. Tím pádem hrozí z estetického hlediska zaostání ramen a potom nutnost tento stav řešit. Lepší je tedy buď ramena a hrudník cvičit samostatně nebo střídat pořadí partií v týdenních cyklech. Stejně tak je nutná regenerace. Bez regenerace sval neroste a tudíž trpí i estetika.

Pro souměrnost postavy nezapomínejte cvičit nohy a hlavně dřepy, který je právem nazýván jako král cviků. Jeho zařazením do tréninku můžete očekávat zlepšený svalový růst celého těla a v neposlední řadě také lepší vzhled celé postavy.

Včas odhalit slabiny

K dosáhnutí symetrie je nutné sledovat všechny části těla a v případě viditelně zaostávající partie je potřebné zasáhnout. To znamená především dávat těmto svalům v tréninku přednost, případně si dočasně přidat další tréninkovou jednotku zaostávající oblasti, samozřejmě s ohledem na regeneraci a nebezpečí přetrénování. Pokud například zaostávají nohy, cvičte je v cyklu jako první po dnech odpočinku. Zkuste obměnit cviky, úhly zatížení či pořadí cviků. Využívejte jednoručních činek a kladek, které dokáží vyrovnávat případné nesouměrnosti nebo sílu slabší končetiny.

Souměrnost dle možností pro každého

Vyvarujte se tedy postupů, jako cvičení pouze některých partií, což je nejčastější začátečnická chyba vedoucí k nevyváženým postavám. I když se zdá souměrná a vyvážená postava pro mnohé vzdálená, systematickým tréninkem vedeným k přiměřenému rozvoji celého těla, reálnými cíli a zapisováním všech částí tréninku jako série, opakování a váhy, do deníku i včetně tělesných rozměrů či fotografií, abyste mohli porovnávat předchozí úspěchy, ale i případné neúspěchy, lze dosáhnout zajímavých a motivujících výsledků, které dosáhne téměř každý, kdo má chuť se svým tělem něco dělat.

Diskuse k článku (2)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Trénink doma - výhody a kdo na něj má

» Pronace a supinace pro biceps

» Možnosti lokálního hubnutí břicha

» Návyk na cvičení a pohyb

» Zásady pro trénink a tvarování břicha

» Jak zlepšit bicepsy

» Periodizace tréninku

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt