Fitvit.cz » Cvičení » Návyk na cvičení a pohyb

Návyk na cvičení a pohyb

Nejdůležitější na posilování není váha činky, počet opakování, silové výkony, mohutný biceps nebo vyrýsované břicho nýbrž soustavnost, trpělivost a dosahování postupných výkonnostních cílů. Abychom toho dosáhli, je bezpodmínečně nutné zvládnout počátek cvičení, kdy si pěstujeme pozitivní vztah v pohybu a návyk. Pokud se to podaří a pohyb pro vás bude potěšením, lze dosáhnout nejen výše zmíněných výhod posilování, ale i mnohem více ať už je to přínos zdravotní, sportovní nebo společenský a dokonce se tyto vlastnosti přenesou do profesního života, kdy budete vitálnější, uvolněnější a v konečném důsledku i výkonnější.

Cíle

Nedávejte si z počátku nereálné cíle, ale budujte vše postupně po malých krůčcích. Chcete-li zhubnout, je jistě jednodušší shodit 2 kg tuku, než 20, chcete-li mít paže 48 cm, nejprve se zlepšete třeba o dva a jakmile dosáhnete svých cílů, stanovte si nové.

Vzory

Hodně sportovců, ne-li všichni, má nějaké vzory, postavu někoho známého, komu se chce podobat. Vzory jsou zcela jistě motivační, ale nesnažte se o to, abyste vypadali stejně jako váš idol. Berte vzor jako inspiraci, ale hledejte si svoji cestu, jak se dostat na vrchol. Navíc každý bude vypadat dle své genetiky jinak a to je krásné na možnosti formovat těla nejrůznějšími způsoby. Někdo bude reagovat na jiné schéma tréninku, jiné váhy, počty opakování i sérií. Využijte jedinečnost svého těla a najděte si postupy, které zabírají právě na vás.

Pravidelnost

Nesnažte se ihned z počátku změnit celý svůj život. Pokud jste nebyli zvyklí na pohyb, začněte zvolna, nejlépe pod dohledem trenéra nebo někoho zkušeného, kdo ví, jak na to. Důležitá je však pravidelnost. Určete si dny, ve kterých budete trénovat, přičemž není vůbec nutné věnovat cvičení a pohybu celé dny. Postačí pro posilování 3 – 4 týdně po 30 – 45 minutách posilování a případně přidat aerobní aktivitu, např. běh, jízdu na kole, plavání, tenis, ale i kolektivní sporty. Střídejte místa cvičení. Jednou si zacvičte v posilovně, podruhé třeba doma s vahou vlastního těla. Pokud vynecháte jednou za čas trénink, nic se neděje, ale nesmí se to stát pravidlem. Cvičení by se mělo stát součástí života. Pamatujte, že pokud častokrát vynecháte trénink, budete se obtížně nutit do dalšího cvičení, přijde rozčarování z neúspěchu, naproti tomu při soustavném tréninku se cítíte lépe, budete se zlepšovat jak výkonnostně tak i duševně. Postupně se stanete inspirací pro druhé, ačkoliv to v počátku tak ani náhodou nevypadalo.

Úspěch jako motivace

Abyste vydrželi u cvičení, musí se dostavit nějaké pozitivní změny. Ty nastanou poměrně rychle, pokud budete dělat vše správně. Jak již bylo řečeno, v začátcích by vás měl provázet kvalifikovaný trenér. Trenér však s vámi nebude celý den a tak je dobré si osvojit některé zásady, které usnadní pokrok ve vašem úsilí. Nepřetrénujte se příliš častým a namáhavým tréninkem. Učte se techniku cvičení. Veďte si deník a dělejte si poznámky, na co nejlépe reagujete a co na vás naopak nefunguje. Pište si počty opakování a sérií a nedělejte si z tréninku maratón. Cvičte efektivně a intenzivně. Co nejvíce práce v rozumném časovém intervalu. Cvičte tak, abyste svaly zatížili dostatečnou váhou a donutili je k růstu, ale zároveň se vyvarujte příliš velkých vah, které nezvládnete. Tím hrozí riziko zranění a zbytečně přetěžujete šlachy a úpony. Při redukci hmotnosti je nutný zajistit vyšší energetický vydej než příjem. Je také nutné si uvědomit, že redukce hmotnosti se zanedlouho zastaví a tělo již nebude reagovat. Proto je potřeba manipulovat s vyšším a nižším příjmem energie v různým časových obdobích. I pro nárůst svalové hmoty platí, že nic nefunguje dlouho. Je potřeba obměňovat tréninky, měnit počty sérii, opakování, pořadí cviků, střídat cykly s lehčím a těžším tréninkem a další postupy. Vše je o zkušenostech, vzdělávejte se, studujte a zdokonalujte se.

Myslete pozitivně

Jedním z důležitých faktorů je pozitivní myšlení, ale i koncentrace a motivace. Pozitivní myšlení dodá optimismus, chuť cvičit. Studujte návody a informace z různých zdrojů, čtěte motivující příběhy sportovců, kteří začínali od nuly stejně jako vy. Mnoho lidé přestává cvičit také kvůli stresu ať už ve škole, osobním životě nebo zaměstnání. Snažte se těchto problémů zbavit co možná nejdříve. Najděte si třeba práci, která vás baví nebo složte zkoušky, ale nezbavujte se tak mocného nástroje, jakým je cvičení a pohyb. Neberte částečný neúspěch jako prohru, ale jako zkušenost, která vás posune dál, pokud se z ní poučíte. Jak se říká pokud upadnu, tak musím vstát a jít dál za svým cílem. Jestliže věříte ve své schopnosti, pozitivní myšlení znásobí vaše tréninkové úsilí. Koncentrujte svoji mysl v době tréninku na pohyb a práci svalů, musíte se zbavit v této chvíli všech starostí a užijte si chvíle při pravidelném sportování. Sežeňte si tréninkového partnera, který je zapálený do sportu. Pokud se vám nebude chtít, on vás k cvičení zcela jistě přesvědčí a případně to může být i naopak. Využijte tak jednoduché povzbuzující, ale i účinné pomůcky, jako je oblíbená rytmická hudba dle vaší volby.

Pohyb jako součást života

Naučit se pravidelně cvičit a brát pohyb jako součást života nemusí být pro někoho jednoduché. Není vůbec třeba obětovat cvičení veškerý svůj čas. Pokud si naplánujete svůj týdenní program, zjistíte, že posilování vám zabere jen pár hodin týdně a přidáte několik hodin aerobní aktivity. Pokud budete trpělivý, pravidelným tréninkem, vyváženou stravou a správnou, ale také rozumnou a reálnou motivací, se dostaví výsledky a jestliže uvidíte výsledky, ani vás nepadne skončit s cvičením.

Diskuse k článku (0)


Další fitness tipy pro skvělou postavu

» Cvičení - posilování - jak začít

» Domácí posilovna

» Rozcvičení před tréninkem

» Význam a přínos posilování a fitness

Suplementy

Cvičení a trénink

Strava

Copyright © 2009 - 2019 Fitvit.cz - Podmínky užívání - Kontakt